'Dinozorlar göktaşı çarpmasıyla yok oldu!'

Science dergisinde yayınlanan son bir araştırma, dinozorların yok oluşuna dair ‘göktaşı’ teorisini yeniden güçlendirir nitelikte.

Günümüzden 66 milyon yıl önce yok oldukları bilinen dinozorların nasıl yok olduklarına dair teorilerin başında bir göktaşının dünyaya çarpması öne çıkıyordu. Ayrıca kimi bilim insanları, dinozorların çok sayıda yanardağ patlaması sonrasında lavların etkisiyle yok olduklarını savunmuştu.

DEV GÖKTAŞI ÇARPMASI TEORİSİ SAVUNULDU

Ancak Science dergisinde yayınlanan son bir araştırmaya otuz kadar bilim insanı imza attı. Araştırmada, dinozorların bugüne kadar en çok kabul gören teori olan göktaşı çarpması nedeniyle nesillerinin tükendiğinin gerçek olduğu savunuldu.

Buna göre, dünyaya çarpan bir göktaşının etkisiyle yaşanan ani ve sert iklimsel değişiklikler dinozorların yok olmasına neden oldu. Araştırmada denizden çıkarılan tortular incelenirken, dinozorların yok olmasından önce ve sonrasında dünya üzerindeki ısı değişimleri ve atmosferin ısınmasına neden olan karbon gazı düzeyleri irdelendi.

YANARDAĞ PATLAMASI İHTİMALİ ÇOK DÜŞÜK!

Bu konudaki diğer önemli teori olan volkan patlamalarını temel alan araştırmalarda elde edilen bulguları da karşılaştırılan uzmanlar, bunun ancak iki ihtimalde mümkün olduğu sonucuna vardı. Buna göre, yanardağ patlamalarının en az yüzde 87’si dinozorların tümüyle yok olmasında önce gerçekleşti veya yarısı öncesinde yarısı da yok oluştan sonra meydana geldi.

Uzmanlar, bundan dolayı en yanardağ patlamalarının dinozorların yok oluşuna neden olduğu tezinin ‘çok düşük bir ihtimal’ olduğunu savunuyor. Araştırmada, Hindistan’da gerçekleşen yanardağ patlamalarının küresel ısınmada 2 derecelik bir artışa yol açtığı, ancak bunun dev göktaşının dünyaya düşmesinden 400 bin yıl önce olduğuna işaret edildi.

Araştırmada, göktaşının düştüğü dönemde küresel sıcaklığın normale döndüğü tespitine yer verildi. Ayrıca göktaşının düşmesinin ardından dünya çapında ekosistemlerde büyük değişimler yaşandığına dikkat çekildi.

İKİ FARKLI GÖRÜŞ YILLARDIR BİRBİRİNİ ÇÜRÜTMEYE ÇALIŞIYOR

Dinozorların günümüzden 66 milyon yıl önce tümüyle yok olmasına dair iki önemli teorinin en çok savunulanı Meksika’ya düşen 10 kilometre çapındaki dev bir göktaşı idi. Son araştırma da bu teoriyi doğruluyor.

Diğer teori ise, Hindistan’da meydana gelen ve iki kilometre yüksekliğe kadar çıkan lavların yol açtığı küresel ısınmaya dayanıyordu.

Her iki teori geçtiğimiz yıl yayınlanan iki ayrı bilimsel araştırmada da karşı karşıya gelmiş ve her gruptaki bilim insanları diğerlerinin teorisinin yetersizliğini ispata çalışmıştı.