Dinozorlarda ilk kez kanser tespit edildi

Kanada’da yapılan bir araştırmada bugüne denk ilk kez bir dinozorda kanser hastalığı izine rastlandığı duyuruldu.

Ontario Kraliyet Müzesi ve McMaster Üniversitesi’ne bağlı fosil bilimcileri tarafından yapılan çalışma, The Lancet Oncology dergisinde yayınlandı.

Araştırma kapsamında 1989 yılnda Alberta’daki Dinosaur Provincial Park’ta bulunan ve günümüzden 76 milyon yıl önce yaşadığı tahmin edilen Centrosaurus Apertus türü ot obur dinozordaki bir bacak kemiğindeki deformasyon incelendi. Bugüne kadar yeterince kaynamamış bir kırıktan dolayı oluştuğu tahmin edilen deformasyonun bir kanser türü nedeniyle oluştuğu anlaşıldı.

Modern tıbbi tekniklerin kullanımı sayesinde söz konusu dinozorda ‘osteosarkom’ adı verilen bir kemik tümörünün olduğu tespit edildi. Bu tümörün kötü huylu ve oldukça agresif olduğu anlaşılan araştırmada, yüksek çözünürlüklü scanner ile dinozora ait kemik fosilinin incelenmesi ve çok ince parçalara bölünerek hücrelerinin mikroskopla incelenmesi yöntemi izlendi. Daha sonra üç boyutlu modelleme sayesinde tümörün varlığı kesinleştirildi.

Araştırmada yer alan uzmanlar, bugüne kadar ilk kez bir dinozor türünde kanser tespit ettiklerine dikkat çektiler.

İncelenen dinozorun yakalandığı kanser nedeniyle uzun süre diğer vahşi hayvanların saldırılarına karşı korunaksız kaldığı ancak sürüsüyle hareket etmesi sayesinde uzun süre hastalıkla yaşayabildiği belirtiliyor. Ayrıca dinozorun kanserden değil, yaşanan bir sel felaketi sırasında diğer birçok dinozorla birlikte telef olduğu da netleştirildi.