Evrenin ilk zamanlarından gelen bir kara delik keşfedildi

Astronomlar merkezinde Evren'in ilk zamanlarından gelen büyük bir kara deliğin olduğu bir galaksi kümesi tespit etti.

Avrupa Güney Rasathanesi tarafından gözlemlenen kara delik, Evren'in henüz bir yaşına girmediği zamanda yaşanıyor. Evren'in bugün 13,8 milyar yaşında olduğu düşünüldüğünde, yaşının yüzde 10'unda yaşanan bir sahne sözkonusu.

Bir örümcek ağına benzeyen kozmik teller içerisinde sıkışan altı galaksi ve merkezinde Güneş kitlesinden bir milyar daha büyük devasa bir kara delik var.

İtalya'nın Bologna kentindeki Astrofizik Enstitüsü'nden Marco Mignali, ilk yıldızların çökmesinden doğduğu sanılan bu ilk kara deliklerin "anlaması en zor astronomik nesnelerden biri olduğunu" belirtiyor. Bu araştırma, Astronomy & Astrophysics dergisinde yayınlandı.

AFP'ye konuşan Paris-PSL Gözlemevi'ndeki LERMA laboratuvarından astrofizikçi François Combes, "Önceleri, küçük olduklarını ve 13 milyar yıllık zaman içerisinde büyüdükleri düşünülüyordu. Ama Evren'in bu kadar erken tarihinde bulunması, çok daha hızlı geliştiklerini gösteriyor" dedi.

Araştırmaya göre, büyük kozmik ağ ve içerisinde kümelenen galaksiler kara deliğin ihtiyaç duyduğu "yakıtı" sağlamak için yeterince gaz içeriyor. Bu da bu kadar hızlı büyümenin neden olarak açıklanıyor.

Araştırmanın ortak yazarlarından Barbara Balmaverde, "Buzdağının sadece görünen kısmını gördüğümüzü ve kara delik etrafında keşfedilen bu bir kaç galaksinin en parlakları olduğunu düşünüyoruz" diye belirtti.