Roma betonunun sırrı çözüldü: Neden bu kadar uzun ömürlü?

Romalılar tarafından inşa edilen yapıların binlerce yıl ayakta kalmasının sırrını araştıran İsviçreli bilim insanları, sonunda bu sırrı çözmeyi başardı.

İsviçreli araştırmacılardan oluşan bir ekip, Roma yakınlarındaki Priverno arkeolojik alanında 2 bin yıllık beton duvar örneklerini inceledi.

Science Advances dergisinde yayınlanan araştırmaya göre özellikle X ışınları ile yapılan analizler, betonun sönmemiş kireç ilave edilerek sıcak halde karıştırıldığını gösterdi.

Çıkan sonuç su varlığında kalsiyum kaynağı olarak işlev gören ve boş alanları dolduran büyük kireç agregalarının varlığı olarak ifade edildi.

KENDİ KENDİNİ İYİLEŞTİRME KAPASİTESİ

Kalsiyum ayrıca Romalılar tarafından kullanılan bir başka katkı maddesi etkileşime giriyor.  Diğer bir ifadeyle kalsiyum, volkanik bir kayaç olan “pozzolana” ile reaksiyona girerek zamanla daha fazla sertleşen kristal yapılar oluşturuyor.

Böylece beton daha da sertleşiyor. Bu araştırmaya dayanarak sürdürülebilir beton için kendi reçetelerini geliştirdiklerini iddia eden araştırmacılara göre, betondaki çatlaklardan sızan suyla reaksiyona giren kireç agregaları, betona binlerce yıl süren kendi kendini iyileştirme kapasitesi kazandırıyor.